Şcoala cu cls.I-VIII, Şopârliţa
Localitatea Şopârliţa, Judeţul
Olt
Nr. 293 /
21.09.2012
Regulamentul
de ordine interioară
Cap.I – Dispoziţii
generale
Art.1. Prezentul regulament de ordine interioară al
unităţii este elaborat în conformitate cu prevederile Legii învăţământului nr.
84/1995, cu modificările şi completările ulterioare, Legii nr. 128/1997 privind
Statutul Personalului didactic cu modificările şi completările ulterioare, ale
Regulamentului de organizare şi funcţionare a unităţilorde învăţământ
preuniversitar de stat aprobat prin Ordinul M.E.C. nr. 4747/2001, ale Ordinului
comun al M.A.P. (nr.4703/2002) al M.I. (nr. 349/2002) şi al M.E.C. (nr.
5016/2002) şi al Regulamentului Cadru de ordine interioară pentru unităţile de învăţământ preuniversitar din
judeţul Olt aprobat de Prefectura judeţuluiOlt, I.S.J. Olt şi I.P.J. Olt.
Art.2. Prevederile prezentului regulament se aplică elevilor, cadrelor
didactice, personalului administrativ, persoanelor străine aflate în incinta
unităţii de învăţământ.
Cap. II – Organizarea unităţii de învăţământ
Art.3.
Structurile organizatorice care asigură proiectarea, organizarea şi
desfăşurarea activităţilor, ordinea şi disciplina în cadrul unităţii şcolare
sunt:
-
Consiliul
Profesoral
-
Consiliul de
Administraţie
-
Consiliul de
Curriculum
-
Consiliul
Reprezentativ al părinţilor
-
Comisiile
P.S.I. ; P.M. şi Protecţie civilă
Art.4. Activităţi şcolare
a)
– Cursurile
la ciclurile preşcolar, primar şi gimnazial se desfăşoară în două schimburi
începând cu ora 8°°.
b)
– Prezenţa
la cursuri a elevilor şi cadrelor didactice este obligatorie, orice întârziere
sau abatere se va sancţiona conform legislaţiei în vigoare.
c)
– Cadrele
didactice se vor prezenta la şcoală cu cel puţin 10 minute înainte de începerea
orei de curs.
d)
– La ciclul
primar ora de curs va dura 45 de minute, ultimele 5 minute ale fiecărei ore vor
fi activităţi recreative.
e)
– La ciclul gimnazial
ora de curs va dura 50 de minute.
f)
– După
fiecare oră de curs se va face o pauză de 10 minute.
g)
– Toate
activităţile curriculare şi extracurriculare se vor desfăşura conform
proiectării şi vor cuprinde obiective şi finalităţi conform programelor şcolare
cu implicarea tuturor resurselor umane, materiale şi financiare de care dispun
unităţile de învăţământ.
Art.5. a) La grădiniţă, pe durata desfăşurării
cursurilor se va organiza permanent serviciul pe grădiniţă de către o
educatoare, conform graficului, iar paza de către îngrijitorul de curăţenie.
b.) În şcoală pe durata desfăşurării cursurilor
se va organiza permanent serviciul pe şcoală din partea cadrelor didactice(prezente
în şcoală cu cel puţin 30 min. înaintea începerii cursurilor) şi a elevilor, conform
graficelor afişate şi paza unităţii de către personalul administrativ.
c.) La sfârşitul programului
învăţătorul/educatorul de serviciu vor înmâna profesorului de serviciu procesul verbal aferent zilei
respective.
d) În incinta şcolii este interzis fumatul
Art.6.
Persoanele străine care vin în şcoală pentru rezolvarea diferitelor
probleme vor fi menţionate în registrul de acces în unitate care se va găsi la
locul de aşteptare din unitate (holul de intrare).
Art.7. Conducerea unităţii va ţine legătura permanent
cu organele de poliţie şi cele de pază
şi protecţie pentru a fi în măsură să asigure o intervenţie operativă în
rezolvarea unor situaţii ce ar putea afecta siguranţa civică în zona unităţilor
de învăţământ.
Art.8. În
incinta unităţilor de învăţământ au acces numai autovehicole de transport
combustibil, autovehicole ale salvării, pompierilor, poliţiei, jandarmeriei,
salubrităţii, precum şi celor care asigură intervenţii operative pentru
remedierea unor defecţiuni din unităţi, sau a celor care aprovizionează
unităţile cu materiale sau produse contractate. În registrul de acces se vor
face menţiuni referitoare la intrarea în unitate a acestora specificându-se
ora, marca, numărul de înmatriculare, durata staţionării şi scopul şi alte
menţiuni specifice pentru identificarea conducătorului auto.
Art.9. Accesul
persoanelor în unitatea de învăţământ se face astfel:
a)pentru elevi pe bază de uniformă.
b)pentru angajaţii şcolii pe bază de legitimaţii
tip eliberate de şcoală.
c)pentru persoanele străine şcolii cu drept de
control, în baza legitimaţiei eliberate de instituţia de la care provine.
d)alte persoane: părinţi, vizitatori, invitaţi etc.,
în baza B.I/C.I.
Art.10.
Accesul persoanelor prevăzute la art.9lit.d este permis numai cu aprobarea
conducerii şcolii pe baza ecusonului care atestă calitatea de invitat sau
vizitator, ecusoane care se păstrează şi se eliberează la punctul de control în
momentul intrării, după efectuarea procedurii
de identificare, înregistrare şi control de către persoanele care
efectuează paza unităţilor.
Art.11. Persoanele
care au primit ecusonul de invitat sau vizitator au obligaţia păstrării
acestuia la vedere pe perioada rămânerii în unitate, precum şi a restituirii la
punctul de control, în momentul părăsirii unităţii.
Art.12.
Conducerea unităţii are obligaţia de a asigura păstrarea ecusoanelor
neînmânate şi de a viza semestrial valabilitatea celor aflate în uz, aplicând
ştampila unităţii în dreptul perioadei corespunzătoare înscrise în act.
Art.13. Paza şi controlul accesului în
unităţi se va realiza cu personal autorizat de unitate şi de postul de poliţie Şopârliţa, în baza planului de pază propriu al unităţii
respective.
Art.14. Personalul de pază şi elevii de serviciu de
la punctul de control au obligaţia de a consemna, în registrul ce se păstrează
la punctul de control, date referitoare la identitatea persoanei care intră în
unitate şi scopul vizitei.
Art.15. a) Este interzis accesul în incinta
unităţii de învăţământ a persoanelor aflate sub influenţa băuturilor alcoolice
sau a celor turbulenţi, precum şi a celor care au intenţia vădită de a deranja
ordinea şi liniştea publică .
b) Este interzis accesul
persoanelor însoţite de câini,cu arme sau obiecte contondente, cu substanţe
toxice, explozive-pirotehnice, iritant-lacrimogene sau uşor inflamabile cu
publicaţii având caracter obscen sau instigator, precum şi cu stupefiante sau
băuturi alcoolice.
c) Se interzice
comercializarea produselor de la aliniatele a), b) în incinta şi în imediata
apropiere a unităţii de învăţământ.
d) Este interzis
accesul în incinta unităţii de învăţămînt fără însemnele distinctive.
Art.16. Personalul de serviciu, cadrele
didactice şi elevii de serviciu pe şcoală au obligaţia să supravegheze
comportarea vizitatorilor, să verifice sălile de clasă în care acestea sunt
invitaţi, pentru a nu fi lăsate sau abandonate obiecte care, prin conţinutul
lor, pot produce evenimente deosebite.
Art.17. Cu ocazia organizării şedinţelor
cu părinţii sau a altor întruniri cu caracter comunicativ, educativ, cultural,
sportiv, etc., prevăzute a se desfăşura în incinta unităţii şcolare, conducerea
unităţii împreună cu diriginţii şi cadrele didactice care asigură serviciul pe
şcoală vor asigura întocmirea şi transmiterea la punctul de control a tabelelor
nominale cu persoanele invitate să participe la aceste manifestări, în baza
cărora se va permite accesul, după verificarea identităţii persoanelor
nominalizate.
Art.18. Conducerea unităţii va stabili şi afişa
semestrial, programul cu publicul la locuri vizibile şi la punctul de control.
Art.19. După terminarea orelor de curs şi în timpul
nopţii, clădirile unităţilor şcolare se vor încuia de către îngrijitorul de
curăţenie, care va verifica, în prealabil, respectarea măsurilor adoptate
pentru paza contra incendiilor şi siguranţa cladirilor.
Art.20. În cazul în care în unitatea şcolară se
produc evenimente grave, conducerea unităţii sau orice persoană care ia
cunoştinţă despre eveniment, are obligaţia să informeze imediat I.S.J Olt şi
autorităţile abilitate.
Art.21. Conducerea Şcolii va înainta, lunar, la I.S .J Olt un raport cu privire
la starea disciplinei în incinta unităţii şcolare, care va fi întocmit în baza
unei analize realizate cu diriginţii şi comitetele de părinţi şi care va cuprinde şi aspecte legate de
modul de colaborare cu Postul de poliţie.
Cap.III – Conducerea unităţilor de învăţământ
Art.22. Conducerea unităţilor de învăţământ va fi
asigurată de director şi prin membrii Consiliului de administraţie .
Art.23. Conducerea unităţii
va elabora fişe cu sarcinile ce-i revin educatoarei, învăţătorului,
profesorului, elevului de serviciu.
Art.24. Conducerea
unităţii va completa fişa postului personalului nedidactic cu atribuţii
specifice pentru întărirea siguranţei civice în incinta şi zona unităţi de
învăţământ.
Art.25. Conducerea unităţi de învăţământ va
întreprinde următoarele măsuri:
a) Va întocmi cu sprijinul de specialitate al agenţilor de poliţie, planul
de pază al unităţilor în care se va stabili reguli concrete privind accesul,
paza şi circulaţia în interiorul instituţiei, plan ce va fi avizat periodic de
organele de poliţie la începutul fiecărui an şcolar.
b) Se vor stabili
atribuţiile profesorilor de serviciu în legătură cu supravegherea elevilor şi
însoţirea după caz a persoanelor străine, menţinerea ordinii şi disciplinei pe
timpul desfăşurării programului de învăţământ relaţiile cu persoanele de pază
pentru preîntâmpinarea şi semnalarea oricărui caz de pătrundere ilicită în
incintă.
c) Va informa organele
de poliţie de producerea unor evenimente de natură să afecteze ordinea publică,
precum şi de prezenţa nejustificată a unor persoane în incinta unităţii sau în
imediata apropiere a acesteia.
d) Va organiza
instruirea elevilor, personalului didactic şi nedidactic, precum şi a
părinţilor pentru cunoaşterea şi aplicarea regulamentului de ordine interioară.
e) Va asigura împreună
cu diriginţii, învăţătorii şi comitetele de părinţi, analize cu privire la
starea disciplinară şi măsurile educative sau administrative necesare.
f) Va aduce la
cunoştinţă unităţii de poliţie deplasările în grup ale elevilor organizate în
alte oraşe sau zone turistice, precum şi activităţile cultural-sportive din
judeţ la care participă un număr mare de elevi.
g) Va asigura condiţiile
necesare pentru ca, periodic, cadre ale poliţiei să desfăşoare activităţi
pentru pregătirea antiinfracţională a elevilor şi cadrelor didactice.
Cap. IV
ELEVII
Exercitarea calităţii de elev
Art.26. (1) Calitatea
de elev se
exercită prin frecventarea
cursurilor şi prin
participarea la toate activităţile existente în programul
fiecărei unităţi de învăţământ.
(2) Evidenţa
prezenţei elevilor se
face la fiecare
oră de curs
de către învăţător/profesor, care consemnează, în mod obligatoriu, fiecare
absenţă.
Art.27. (1) Absenţele datorate îmbolnăvirii elevilor, bolilor contagioase
din familie sau altor cazuri de forţă majoră, dovedite cu acte legale, sunt
considerate motivate.
(2) Motivarea absenţelor se efectuează pe baza
următoarelor acte:
a) adeverinţă
eliberată de medicul cabinetului şcolar sau de medicul de familie şi avizată de
medicul şcolar (dacă există);
b) adeverinţă
sau certificat medical eliberat de unitatea sanitară, în cazul în care elevul a
fost internat în spital, avizat(ă) de medicul şcolar (dacă există);
c) cererea scrisă a părintelui/tutorelui legal al elevului, adresată
directorului unităţii de învăţământ şi aprobată de acesta, în urma consultării
cu dirigintele/învăţătorul clasei.
(3) Motivarea absenţelor
se face de
către învăţător sau
diriginte, în ziua
prezentării actelor
justificative.
(4) În cazul
elevilor minori, părintele/tutorele legal are obligaţia de a prezenta,
personal, dirigintelui actele justificative pentru absenţele copilului lor.
(5) Actele pe
baza cărora se face motivarea absenţelor vor fi prezentate în termen de maxim 7
zile de la reluarea activităţii elevului şi vor fi păstrate de către
învăţător/diriginte pe tot parcursul anului şcolar.
(6) Toate adeverinţele medicale
trebuie să aibă
viza cabinetului, care
are în evidenţă
fişele medicale/carnetele de sănătate ale elevilor.
(7) Nerespectarea
termenului prevăzut la
alin. 5 din
prezentul articol atrage,
de regulă, declararea absenţelor ca nemotivate.
Art.28. Elevii din învăţământul obligatoriu cu handicap
fizic, nedeplasabili, cu boli cronice grave, pot fi scutiţi parţial sau total
de frecvenţă, beneficiind de îndrumarea unităţii de învăţământ. Scutirea se
acordă, la cerere, de director,
pe baza actelor
medicale doveditoare şi
a recomandării exprese
a compartimentului de igienă şcolară din cadrul direcţiei de
sănătate publică a judeţului/municipiului Bucureşti.
Art.29. Elevii şi elevele aflaţi în situaţii speciale (căsătorie, naşterea
unui copil, persoane existente în îngrijirea elevului, detenţie etc.) vor fi
sprijiniţi să finalizeze ciclul de învăţământ.
Drepturile elevilor
Art.30. (1) Elevii din învăţământul de stat şi
particular se bucură de toate drepturile constituţionale. Elevii din
învăţământul de stat
şi particular acreditat
se bucură de
egalitate în toate
drepturile conferite de calitatea de elev.
(2) Nici o activitate organizată în unitatea de învăţământ nu poate
leza demnitatea sau personalitatea elevilor.
(3) Elevul sau, după caz, reprezentantul său legal, are dreptul de a
contesta modalităţile şi rezultatele evaluării.
Contestaţia se adresează
cadrului didactic respectiv,
care are obligaţia
de a motiva/justifica modalitatea de
evaluare şi rezultatele
acesteia. În situaţia
în care argumentele
nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul/reprezentantul său
legal se pot
adresa directorului unităţii
şcolare, care, pentru soluţionarea contestaţiei, va desemna
profesori de specialitate, care nu predau la clasa respectivă.
Art.31. (1) Elevii din învăţământul de stat beneficiază de învăţământ gratuit.
2) Elevii
pot beneficia de
burse sau de
alte forme de
sprijin material şi
financiar pentru studii, acordate de bănci, în condiţiile
legii. Statul îi sprijină material, cu precădere pe elevii care obţin
performanţe, rezultate foarte bune la învăţătură sau la activităţi artistice şi
sportive, precum şi pe cei cu situaţie materială precară.
3) Elevii pot
beneficia de suport financiar şi din sursele extrabugetare ale unităţilor de
învăţământ de stat.
Art.32. În timpul şcolarizării, elevii beneficiază de asistenţă
psihopedagogică şi medicală gratuită. De asemenea, ei au dreptul la bilete cu
preţuri reduse, la spectacole, muzee, manifestări cultural-sportive şi la
transportul în comun, pe baza carnetului de elev, vizat la zi.
Art.33.
Elevii din învăţământul
de stat şi
particular au dreptul
să fie evidenţiaţi
şi să primească premii şi
recompense, pentru rezultate
deosebite obţinute la
activităţile şcolare şi
extraşcolare, precum şi pentru atitudine civică exemplară.
Art.34. Elevii din învăţământul obligatoriu primesc gratuit manuale şcolare.
Beneficiază de aceeaşi gratuitate şi elevii din învăţământul secundar superior
ai căror părinţi au un venit lunar, pe membru de familie, egal sau mai mic
decât salariul minim brut pe economie.
Art.35. Elevii au dreptul să opteze, conform legii, pentru tipul şi forma de
învăţământ pe care le vor urma şi să
aleagă parcursul şcolar
corespunzător intereselor, pregătirii
şi competenţelor lor.
Pentru elevii minori, acest drept
se exercită de către părinţii/ tutorii legali ai copiilor.
Art.36. Elevii au dreptul să participe la activităţile extraşcolare organizate
de unitatea de învăţământ, precum şi la cele care se desfăşoară în palatele şi
în cluburile elevilor, în bazele sportive şi de agrement, în taberele şi
în unităţile conexe
inspectoratelor şcolare, în
cluburile şi în
asociaţiile sportive, cu
respectarea prevederilor regulamentelor de funcţionare ale acestora.
Art.37. (1) Elevilor din învăţământul preuniversitar de stat şi particular le
este garantată, conform legii, libertatea de asociere în cercuri şi în
asociaţii ştiinţifice, culturale, artistice, sportive sau civice, care se
organizează şi funcţionează pe baza unui statut propriu, aprobat de directorul
unităţii de învăţământ.
(2) Exercitarea
dreptului la reuniune, conform art.15 alin. (2) din Convenţia cu privire la
drepturile copilului, nu poate
fi supusă decât
acelor limitări care
sunt prevăzute de
lege şi care
sunt necesare într-o societate democratică,
în interesul siguranţei
naţionale, al ordinii
publice, pentru a
proteja sănătatea şi moralitatea publică sau drepturile şi
libertăţile altora.
(3) Dreptul la reuniune se exercită în afara
orarului zilnic, iar activităţile pot fi susţinute în unitatea de învăţământ,
la cererea grupului de iniţiativă, numai cu aprobarea directorului. Aprobarea
pentru desfăşurarea acestor acţiuni va
fi condiţionată de
acordarea de garanţii scrise,
oficiale privind asigurarea,
de către organizatori, a
securităţii persoanelor şi a bunurilor.
(4) În cazul
în care conţinutul
activităţilor care se
desfăşoară în unitatea
de învăţământ de
stat şi particular contravine
principiilor susmenţionate, directorul unităţii de învăţământ poate suspenda
sau interzice desfăşurarea acestor activităţi.
Îndatoririle elevilor
Art.38.
Elevii din învăţământul
de stat şi
particular au datoria
de a frecventa
cursurile, de a se pregăti
la fiecare disciplină de studiu şi de a-şi însuşi cunoştinţele prevăzute de
programele şcolare.
Art.39.
(1) Elevii
trebuie să aibă o comportare
civilizată şi o
ţinută decentă, atât
în unitatea de învăţământ, cât şi în afara ei.
(2) Elevii trebuie să cunoască şi să respecte:
a) legile
statului;
b) prezentul
regulament şi regulamentul intern;
c) regulile de
circulaţie şi cele cu privire la apărarea sănătăţii;
d) normele de
tehnica securităţii muncii, de prevenire şi de stingere a incendiilor;
e) normele de
protecţie civilă;
f) normele de
protecţie a mediului.
(3) ) Elevii
trebuie să poarte zilnic semnele distinctive ale
şcolii(uniforma, insigna şi cravata)
Art.40. Este interzis elevilor:
a) să distrugă
documente şcolare, precum cataloage, carnete de elev, foi matricole etc.;
b) să deterioreze
bunurile din patrimoniul unităţii de învăţământ;
c) să aducă şi să difuzeze, în unitatea de învăţământ, materiale care, prin conţinutul lor,
atentează la independenţa, suveranitatea
şi integritatea naţională a ţării, care cultivă violenţa şi intoleranţa;
d) să organizeze
şi să participe la acţiuni de protest, care afectează desfăşurarea activităţii
de învăţământ sau care afectează frecvenţa la cursuri a elevilor;
e) să blocheze căile de acces în spaţiile de
învăţământ;
f) să deţină
şi să consume,
în perimetrul unităţii
de învăţământ şi
în afara acestuia,
droguri, băuturi alcoolice şi
ţigări şi să participe la jocuri de noroc;
g) să introducă, în perimetrul unităţii de
învăţământ, orice tipuri de arme sau alte instrumente, precum muniţie, petarde,
pocnitori etc., care, prin acţiunea lor, pot afecta integritatea fizică şi
psihică a colectivului de elevi şi a personalului unităţii de învăţământ;
h) să posede şi
să difuzeze materiale cu caracter obscen sau pornografic;
i) să posede
telefoane celulare în timpul programului scolar ,orelor de curs, al examenelor
şi al concursurilor;
j) să lanseze
anunţuri false cu privire la amplasarea unor materiale explozibile în
perimetrul unităţii de învăţământ;
k) să aibă ţinută, comportamente şi atitudini
ostentative şi provocatoare;
l) să aducă
jigniri şi să
manifeste agresivitate în
limbaj şi în
comportament faţă de
colegi şi faţă
de personalul didactic şi nedidactic unităţii de învăţământ.
Art.41.Elevii au obligaţia să poarte asupra lor carnetul de elev, să-l prezinte profesorilor/învăţătorilor pentru
consemnarea notelor, precum
şi părinţilor, pentru
informare în legătură
cu situaţia şcolară.
Art.42. Elevii din învăţământul preuniversitar de stat
trebuie să utilizeze cu grijă manualele şcolare primite gratuit şi să le
restituie în stare bună, la sfârşitul
anului şcolar.
Art.43. (1) Acordarea
premiilor elevilor la
sfârşitul anului şcolar
se face la
nivelul unităţii de învăţământ, la propunerea dirigintelui, a
consiliului clasei, a directorului şcolii.
(2) Se pot acorda
premii elevilor care:
a) au obţinut
primele trei medii generale pe clasă, dar nu mai mici de 9.00; pentru
următoarele trei medii se pot acorda menţiuni;
b) s-au distins la una sau mai multe discipline
de studiu;
c) au obţinut
performanţe la concursuri,
festivaluri, expoziţii şi
la alte activităţi
extraşcolare desfăşurate la nivel local, judeţean, naţional sau
internaţional;
d) s-au remarcat prin fapte de înaltă ţinută
morală şi civică;
e) au avut, la
nivelul clasei, cea mai bună frecvenţă pe parcursul anului şcolar.
Art.44. Unitatea de învăţământ şi alţi factori pot
stimula activităţile de performanţă ale elevilor la nivel local, naţional şi
internaţional, prin alocarea unor premii, burse, din partea consiliului
reprezentativ al părinţilor, a agenţilor economici, a fundaţiilor ştiinţifice
şi culturale, a comunităţii locale etc.
Sancţiunile
aplicate elevilor
Art.45. (1) Elevii
care săvârşesc fapte
prin care se
încalcă dispoziţiile legale
în vigoare, inclusiv regulamentele şcolare, vor fi
sancţionaţi în funcţie de gravitatea acestora..
(2) Sancţiunile care se pot aplica elevilor sunt
următoarele :
a) observaţia
individuală;
b) mustrare în
faţa clasei şi/ sau în faţa consiliului clasei/ consiliului profesoral;
c) mustrare
scrisă;
d) retragerea
temporară sau definitivă a bursei;
e) eliminarea de la cursuri pe o perioadă de 3-5
zile;
f) amendă în valoare de 20 lei pentru posesia
şi/sau folosirea telefonului mobil în incinta şcolii;
(3) Toate sancţiunile aplicate elevilor sunt
comunicate, în scris, părinţilor/reprezentantului legal.
(4) Toate sancţiunile sunt însoţite de scăderea
notei la purtare.
(5) Toate
sancţiunile sunt aplicate de diriginte/învăţător sau director.
Art.46. Pentru toţi
elevii din învăţământul
preuniversitar, la fiecare
10 absenţe nejustificate, pe semestru, din totalul orelor de studiu sau
la 10% absenţe nejustificate din numărul de ore pe semestru la o
disciplină/modul, va fi scăzută nota la purtare cu câte un punct.
Art.47. (1) Elevii
vinovaţi de deteriorarea
bunurilor unităţii de
învăţământ plătesc toate
lucrările necesare reparaţiilor sau suportă toate cheltuielile pentru
înlocuirea bunurilor deteriorate.
(2) În cazul în care vinovatul nu se cunoaşte, răspunderea materială
devine colectivă.
(3) În cazul distrugerii sau deteriorării manualelor şcolare, elevii
vinovaţi înlocuiesc manualul
deteriorat sau
achită contravaloarea acestuia.
(4) Pentru toţi
elevii din învăţământul
preuniversitar, la fiecare 10 prezentări la cursuri fără uniformă , se
plătesc 10 lei amendă şi se propune scăderea mediei la purtare cu câte un
punct.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu